pondělí 17. června 2019

Jahodová sezóna



Krásný červen, milí čtenáři, tak konečně první jahodový recept na blogu! A co nás to dnes čeká? Jemné piškotové těsto s bohatou makovou chutí s lehkým mascarpone krémem s jahodami. Je to takový hezký roztomilý růžový dezert, ladící ke svátečnímu porcelánu, který svou neotřelostí ohromí nejednu návštěvu. Nejsem moc plodná autorka receptů, většinou mi dlouho trvá, než něco vypiluju k dokonalosti a častokrát se mi něco nepodaří. Takže když už sem něco napíšu, tak to opravdu stojí za to, protože jsem z toho tak nadšená, že podniknu všechny kroky k tomu, aby tu recept visel.

Bílý mák je pro mě objev roku. Má úžasnou chuť, takovou neotřelou, oříškovou, přijde mi, že je v těstě aromatičtější než jeho kolega v modrém kabátku. Pokud stejně jako já nemáte mlýnek na mák, nemusíte si tento dezert odříkat. Stačí mák večer před tím, než budete péct, namočit do smetany či mléka (stačí zalít množství máku tak, aby byl celý pod hladinou mléka nebo smetany) a na druhý den rozmixovat tyčovým mixérem. Těsto sice nebude až tak nadýchané, jako kdybyste mák jen umleli, ale bude skvělé i tak. Jahody jsem zamíchala do horkého mascarpone až poté, aby se nevařily a měly svěží chuť. Jak u mě bývá zvykem, namísto želatiny najdete v receptu agar, je to s ním podle mě o dost jednodušší než s želatinou a dobře se mi s ním pracuje. Rozpis je na menší plech, rozměry jsou napsány v Ingrediencích, mám atypickou troubu, která vzadu peče spíš míň a vepředu víc, takže se s ní neustále jen rozčiluju. Ale zatím jsem to s ní nevdala.

Tak jestli jste dělali už jahodovou roládu, Pavlovu, Charlottu, marmeládu, jahody se šlehačkou, a láká vás kombinace s bílým mákem, tady je recepis J



Ingredience na plech o velikosti 37x25 cm

Těsto:
4 vejce, žloutky a bílky zvlášť
140 g moučkového cukru
Špetku vanilky
100 ml mléka
100 ml rostlinného oleje
150 g polohrubé mouky
6 g prášku do pečiva
75 g bílého máku (namletého, případně čtěte tip v úvodu)

Krém:
500 g mascarpone (nejlépe z Lidlu, ten unese zahřívání, s ostatními mám v tomto směru špatné zkušenosti)
200 g jahod
1 lžíce třtinového cukru
3 g agaru
Jahody a bílý mák na ozdobu

Postup:

Troubu vyhřejte na 160 °C. Oddělte žloutky a bílky. Ke žloutkům přidejte prosátý moučkový cukr a ručním šlehačem šlehejte dokud směs nabude na objemu a zesvětlá. Na nejnižší otáčky zašlehejte vanilku, olej a mléko. Poté ručně vmíchejte mouku a prášek do pečiva. Bílky vyšlehejte se špetkou soli do tuhého sněhu. Natřikrát zapracujte sníh do žloutkové směsi, opatrně převalujte žloutkové těsto nad a pod dávku sněhu. Jde to nejlépe stěrkou. Do téměř hotového těsta vmíchejte opět opatrně bílý mák, tak, aby byl pokud možno v celém objemu a těsto bylo rovnoměrně makové. Těsto nalijte na pečícím papírem vyložený plech a dejte péct do vyhřáté trouby na 40 min. Poté těsto vytáhněte a dejte vychladnout na mřížku.


        Jahody rozmixujte tyčovým mixérem na pyré. Mascarpone smíchejte v malém rendlíku s třtinovým cukrem, můžete přidat špetku vanilky. Na středním plameni začněte směs za stálého míchání zahřívat. Pozor, lehce se spálí. Jakmile mascarpone přivedete k lehkému varu (sem tam bublinka), přidejte agar a míchejte 3 minuty.  Sejměte z plotny a zamíchejte jahodové pyré. Z koláče sejměte pečící papír a otočte jej tak, aby upečená vrchní strana byla vespod a položte zpátky na plech. Jahodový krém ihned nalijte na vychlazený piškotový plát. Uhlaďte, (posypte bílým mákem, nebo to můžete nechat až na druhý den), nechte vychladnout a poté přesuňte do lednice. Na druhý den ozdobte jahodami a nakrájejte na kostky, nejlépe to jde nožem namočeným v horké vodě.



Jaké jahodové recepty jste už letos zkoušeli? A láká vás bílý mák? 

Krásný start léta!
    
Lucka




1 komentář: