středa 26. dubna 2017

Cupcake Cup Brno 2017



Letos jsem se účastnila brněnského Cupcake Cupu, který pořádá Verča z Z ghetta blogu, kterou znají snad všechny dámy, které se v naší zemi kdy pokusily upéct vyšňořené dortíčky hrající zpravidla různými barvami, lidově zvané cupcakes. Ještě před rokem jsem se cupcaků stranila, nikdy mě nijak extra neoslovovaly a když jsem je někde jedla, málokdy mi chutnaly (jedinou světlou výjimkou byly cupcakes mé spolužačky Peti Hegerové, která vyhrála Cupcake Cup před dvěma lety). Většinou se po nakousnutí oddělil krém od těsta, které pak bylo příliš suché a samotný hutný máslový krém mi moc nejel.
Na začátku jsem tedy měla představu, jak by cupcake vypadat neměl, a to mi stačilo k tomu, abych se pokusila upéct pravý opak. 
Den noc jsem přemýšlela nad různými chuťovými kreacemi, ale nakonec zvítězily klasické kombinace chutí, nic exotického, nugát, čokoláda. Čokoláda je má srdeční záležitost, ta pravá tedy nesměla v mém receptu chybět. Dál mi bylo jasné, že čím kvalitnější a lepší ingredience do cupcakes dám, tím lepší výsledek bude. Sebelepší recept nebude nikdy skvělý ve výsledku, pokud bude z Hery a Orion na vaření. Takže žádné náhražky, když tuk, tak máslo (české, prosím), když čokoládu, tak ne čokoládovou pochoutku, když nugát, tak z lískových oříšků (bez palmáče, prosím, ten by v zalepení pusy mohl soutěžit klidně s Herkulesem). 
Co se týká těsta, pekla jsem 5 různých receptů, vybrala jsem ten nejlepší a ten si ještě upravila. Na krém jsem použila nugát jen z lískových oříšků, kakaového másla a cukru, recept na něj si ale nechám s prominutím pro sebe, nabízím ale na přípravu ne tak zdlouhavou alternativu, která je schůdnější pro rodinné, nikoliv soutěžní pečení. Jinak uvádím značky ingrediencí, které jsem použila já. Jedna ingredience je možná poněkud nezvyklá a to je Všechno nejmilejší. Je to koření tzv. "do sladkého", od mého milovaného Sonnentoru, obsahuje růžový pepř, jahodu, malinu, růži, koriandr, vanilku a chrpu. V těstě je cítit a růžový pepř funguje trochu jako chili-chuť čokolády podtrhne. 




Když už jsem několikrát upekla těsto, udělala oba krémy, zahltila rodinu velkým množstvím čokoládového těsta, zbývalo vymyslet prezentaci. Takže další lámání hlavy, na co cupcakes postavit a jak je prezentovat. Tady se bez mučení přiznám, že mi moc pomohl můj táta, který má vždycky skvělé nápady, vymyslel prezentaci cupcaků v proutěném košíčku s origami růžemi. Zní to velmi poeticky, realizace už ovšem s ladností básně nemá nic společného. 
Za prvé bych chtěla poznamenat, že je velmi těžké (i v Brně!) najít vhodný proutěný košíček podle určitých představ. Nebudu tady líčit, kde až všude jsem pro košík byla, většinou bylo zavřeno (institut škola pouští své otroky studenty domů až večer) a nebo v jednom případě obchod vůbec neexistoval, paní v telefonu mi řekla, že se google spletl. Já mu to nemám za zlé, taky se pletu a poměrně často. No, prostě mi táta vyrobil dřevěný etažér a můj milý Péťa mi významně pomohl se skládáním růží, poněvadž jsem se horlivě rozčílila v noci u videa "Origami Rose" a on mě zachránil, jinak by si cupcakes na stojánku s papírovou růžovou zahradou nehověly. Díky! No a teď už jsem se opět horlivě rozepsala, takže zpátky na zem, tedy k receptu :)


Miniporce pro ochutnávače, foto David Chlumský


Na 12-14 porcí cupcakes budete potřebovat:

TĚSTO:

100 g čokolády (já použila Belcolade Ecuador 71 %)
175 g hladké mouky
185 g třtinového cukru
2 vejce
1 lžička dobré kávy
120 ml podmáslí
100 g másla

NUGÁTOVÝ KRÉM:

250 g mascarpone (nejlepší je z Lidlu nebo z Gran Moravie)
120 g tuhého nugátu (dá se koupit jako hotový výrobek, buď na váhu, nebo v celku, skvělou volbou je i Lískovo-čokoládové máslo od firmy Šufánek, které má tuhou konzistenci)

ČOKOLÁDOVÝ KRÉM z bolivijské čokolády:

200 ml smetany ke šlehání (33 %)

NA OZDOBU:

maliny
borůvky

Postup:

Lžičku kávy zalijte 120 ml horké vody. Rozpusťte máslo na středním plameni, odstraňte z plamene, nasypte do něj čokoládu nalámanou na menší kousky, pokud nemáte tu ve formě čoko pecek, a zalijte kávou (neměla by být vroucí, čokoládě nesvědčí vysoké teploty). Směs promíchejte dohladka a nechte stát. 

Prosejte mouku a kakao, smíchejte s třtinovým cukrem, kypřícím práškem a kořením. Přidejte vejce, jedno po druhém, vždy zapracujte. Teď ještě podmáslí, přidejte jej ke směsi. Nakonec smíchejte s čokoládo-máslovo-kávovou směsí, lijte opatrně a po částech, další dávku vždy přilívejte až budete mít kompaktní těsto. 

Těsto nalijte do papírových košíčků o malinko víc, než do dvou třetin, vložte ještě do plechu s důlky (pokud máte extra pevný košíček, tak se to nemusí) a dejte péct na 170 °C (horkovzdušná trouba 160 °C), na 20 minut. Po vytažení je nechte vychladnout na mřížce, aspoň hodinu.

Mezitím si připravte krémy:

Nugát rozpusťte na velmi nízké teplotě, rád se připaluje (to jsou ty oříšky) a sundejte z plamene. Zamíchejte do něj mascarpone a vymíchejte v hladký krém. Nechejte hodinu v pokojové teplotě a poté dejte do lednice a za půl hodiny zkontrolujte konzistenci. Tady je to trochu náročnější na rady, zkrátka konzistence musí být tak akorát tuhá, aby se s ní dobře zdobilo a držela tvar. Pokud jej necháte ztuhnout moc, nechte povolit při pokojové teplotě, hlídejte konzistenci. 

Na čepičku z bolivijské čokolády zahřejte smetanu těsně pod bod varu-to znamená nebublat, má být jen horká, a čokoládu nalámanou na kousky v ní nechte rozpustit. Pak vymíchejte v hladkou směs a postupujte jako u nugátu. Nechte vychladnout při pokojové teplotě, pak do lednice, kontrolujte konzistenci, aby nebyla ganache tuhá až moc.

A nakonec nazdobte cupcakes, nejprve nugátovým krémem, pak čokoládovým, stačí "pusinka" , malinou a borůvkou. 

Těsto je báječně čokoládové a vláčné, nugátový krém krásně drží, čepička z bolívijské čokolády dodává tu správnou hořkost sladkému nugátu a borůvka s malinou kralující na samém vrchu se snaží tvářit jako třešnička na dortu, ovšem nevěřte jim, tu by hravě strčily do kapsy, jsou tam mnohem lepší. No a nejlepší je, že tato pohádka má skvělý happyend, protože tyto cupcakes vyhrály 1. místo veřejnosti a titul Nejchutnější cupcakes!


A tady jen malá ukázka soutěžních cupcakes, chuťové kombinace byly nápadité :-).

Čokoládovo-banánové cupcakes se slaným karamelem a krémem z mascarpone; 2. místo poroty, 2. místo veřejnosti

Cupcakes s karamelizovanými jablíčky a oříšky se skořicovým krémem

Kokosové cupcakes plněné čokoládovou ganache s višňovým krémem

Čokoládové cupcakes se slaným karamelem; 3. místo veřejnosti

Čokomalina- ten mi chutnal nejvíc, malina jak vyšitá :); titul Nejkrásnější cupcake

Chtěla bych za tuto akci moc poděkovat Verči a všem dalším, kteří s pořádáním měli určitě víc než dost starostí. Také všem, kteří přišli ochutnat a našli si svého favorita. A za krásné ceny, které mi udělaly velkou radost. Byla to skvělá akce, díky za ni :).

Lucka



1 komentář: