neděle 1. července 2018

Kořeněné překvapení


Dort s bílou čokoládou a kořeněnými pusinkami


Tak je tady léto v plném proudu a já už mám od Velikonoc připravený tento recept, ale stále jsem se nemohla dostat k jeho sepsání. Státnice už mám konečně za sebou a teď se nejvíc těším, až se vrhnu do pečení a vaření. 

Nemám ráda, když se dorty zdobí květinami, pokud původ těch květin neznám. Nikdy bych nedala na dort kytky z květinářství, nic proti nikomu, kdo to má tak rád, ale mě se to příčí. Zkrátka je mi daleko milejší zdobit jedlými věcmi :). Pusinky jsou dobrou volbou pro zdobení dortu před sezónou, kdy na něj ještě nedávám ovoce, protože ještě neroste (což zrovna není aktuální, viz recept od Velikonoc). Nekupuji ovoce mimo sezónu, ale o tom podrobněji až někdy jindy. Pusinky dělám asi stokrát za rok a strašně mě baví do nich vždycky něco přimíchat a pak čekám, co z toho vyleze. Někdy je to propadák, ale někdy to vyjde :D. Ono totiž když do tohoto pusinkového těsta dáte kakao, tak úplně změní strukturu a vlastně to není moc dobré. Musí být jiný poměr bílků a cukru. 

Tentokrát jsem chtěla udělat krémový dort, s bílou čokoládou, aby nic nerušilo krémový smetanový základ a na něj jsem posadila kořeněné pusinky. A echt kořeněné, poněvadž jsem sama nevěděla, co to koření dovede. Původně jsem tyto sonnentorské směsi chtěla přidat hlavně kvůli barvě. Nepoužívám barviva, ale sem tam chci dostat do svého pečení růžovou, žlutou, zelenou..Tak jsem si pusinkové těsto rozdělila na tři části, jednu jsem chtěla mít růžovou, druhou zelenou a třetí bílou. A začala jsem po lžičkách přidávat koření. Jenže barva se mi pořád nezdála, tak jsem přidávala dál a úplně jsem to zapomněla chutnat a...no růžové těsto s červenou řepou chutnalo dobře, ale zelené kardomomové, kde se zelená nekonala, bylo kardamomové až příliš. Netušila jsem, jak moc je směs silná, opravdu stačí málo. Ale nakonec se žádná pohroma nekonala, protože v kombinaci s dortem to bylo chuťově velmi zajímavé a zvláště mužům chutnalo. 

Těsto na dort je od Děvčete, trošku modifikované, chtěla jsem vyzkoušet, jestli funguje i s bílou čokoládou a ano, jde to a dopadne to dobře. "Sušenkový" základ (tohle si vážně nedovolím nazývat cheesecakem) jsem si upekla sama podle Chez Lucky, protože mě sušenky z obchodu taky vytáčí svým složením.


Na dortový základ:

200 g polohrubé mouky
125 g másla
30 g cukru krystal
1 lžička skořice
1 vejce

Na krém:

225 g bílé čokolády
60 g Lučiny
150 ml ke šlehání
150 g cukru krystal
225 g mascarpone
500 g plnotučného tvarohu
3 velká vejce
1 lžička agaru

Na povrch dortu:

250 g mascarpone + 25 g mascarpone, které zbylo z krému

Na pusinky:

4 vaječné bílky
70 g cukr krystal
240 g moučkového cukru

2 lžičky koření Červená řepa Latte Sonnentor
1 lžička koření Kardamom Latte Sonnnentor
citronová kůra
špetka vanilky



Postup:

Na těsto smíchejte mouku, cukr a skořici, poté přidejte nasekané máslo, zpracujte hmotu do drobenkové podoby (jde to dobře rukama), přidejte vejce a vytvořte těsto. Dortovou formu vyložte pečícím papírem a dno a kraje do dolní poloviny formy vyložte těstem. Natlačte jej rukama, na dno dortové formy zhruba do roviny, ale nemusíte jej uhlazovat. Dejte formu s těstem do ledničky.


Troubu předehřejte na 160 °C a vložte do ní pekáček s vodou. Na mírném plameni zahřejte mascarpone a stále míchejte. Až trochu zkapalní, přidejte bílou čokoládu, a stále míchejte až do hladkého krému. Je to mnohem lepší způsob, než zahřívat čokoládu nad párou a provádět jiné, poněkud zbytečné úkony. Krém bez hrudek odložte na kuchyňskou linku. Ušlehejte smetanu ke šlehání, smíchejte s tvarohem, Lučinou a cukrem, vše krátce prošlehejte. Přidejte vejce a lžičku agaru, aby těsto dobře drželo. Opět zamíchejte a přidejte mascarpone s bílou čokoládou, naposled zamíchejte a nalijte na vychlazené těsto. Formou mírně klepněte o kuchyňskou linku, aby se odstranily vzduchové bublinky a dejte na hodinu péct. Během pečení troubu neotvírejte. Po hodině pečení ji vypněte a ještě 30 min nechte dort v troubě při otevřených dvířkách, které můžete zajistit třeba vařečkou. Poté jej vytáhněte, nechte pár hodin chladnout na lince a pak přemístěte do lednice, kde by měl zůstat přes noc, aby byl dobře vychlazený.


Na pusinky vyšlehejte bílky s krystalovým cukrem do měkké, bílé pěny, nemusí být úplně tuhá. Poté přemístěte mísu nad hrnec s vařící vodou (tedy nad páru) a elektrickým šlehačem šlehejte a postupně (po lžících) do ní zašlehejte moučkový cukr. Výsledná hmota by měla být lesklá a nádherně hladká a měla by perfektně držet tvar. Pokud pusinkové těsto není dobře vyšlehané, tak v troubě nedrží, vlhne a neupeče se. Až bude těsto pevné, rozdělte ho na tři díly a dva z nich obarvěte Latte kořením, řepou a kardamomem. Přidávejte po lžičkách, přičemž po opatrném zamíchání dávky vždy ochutnejte. Poté přidejte do každé ze tří částí nastrouhanou citronovou kůru a vanilku, ve třetí části těsta bude tedy jen citron a vanilka. Přendejte do cukrářského sáčku s hezkou špičkou, naneste na plech a dejte péct do rozehřáté trouby na 100 °C 1 hodinu.


Dortovou formu na druhý den objeďte okolo dortu nožem a formu od dortu opatrně oddělte. Povrch dortu pomažte mascarpone a uhlaďte. Ozdobte kořeněnými pusinkami a případně posypte kořením Všechno nejmilejší. Pusinkami jej ozdobte až v den, kdy jej budete podávat, protože pusinky po delší době na krému vlhnou.




Dort je krásně krémový a kořeněné pusinky mu dávají originalitu a šmrnc. Pokud chcete udělat něco, co jedl opravdu málokdo, zřejmě to bude tento dort s bílou čokoládou a kořeněnými pusinkami. Teda aspoň doufám :-).

Krásný začátek léta všem!

Lucka 

Žádné komentáře:

Okomentovat