čtvrtek 9. srpna 2018

Další z rodiny sirupovitých




Já vím, že už je dávno po meruňkách, letos byly tak brzy, že než jsem se stačila vzpamatovat z učení na státnice, už na mě zbyly poslední 4 kg široko daleko. Tak jsem z nich udělala sirup, protože meruňkový a broskvový jsou mé dva nejoblíbenější. Je v podstatě hned hotový, ovoce se snadno krájí a na povaření mu stačí 3-5 minut, aby se nikam neztratila ovocná chuť. Nebojte se do ovocných sirupů obecně přidat oblíbené koření a nebo zaexperimentujte. V kavárně V melounovém cukru mám moc ráda domácí limonádu ananas s tymiánem, hruška s badyánem je taky stará známá dobrá kombinace atd. Letos jsem do meruňkového sirupu přidala směs koření citronové trávy, skořice, kardamomu, zázvoru a hřebíčku a sirup nevydržel v lednici ani tři dny. Stále jsme si jej míchali s ledem a mátou a lepší pití do těchto horkých dní si nelze přát! Pokud už ve vašem okolí není nikde v dohlednu ani jedna meruňka (ani zmražená), nesmutněte, hned za tímto receptem najdete recept na sirup broskvový, který je aktuální 😊.




Ingredience:

1 kg meruněk (v případě ohrožení života mohou být i mražené, není to stejné jako čerstvé, ale je to stále moc dobré 😊)
1 litr vody
900 g cukru (zde můžete přidat, pokud by meruňky byly kyselejší)
šťáva z jednoho citronu
1 zarovnaná lžička kyseliny citronové
koření (hřebíček, citronová tráva, skořice....)

Postup:

V hrnci přiveďte k varu 1 litr vody, do které přidejte vámi vybrané koření, nebo přímo směs v pyramidálním sáčku. Přidejte cukr a občas zamíchejte. Nechte vařit 20 minut, aby se chuť koření uvolnila. Meruňky umyjte a vypeckujte. Nakrájejte na čtvrtiny. Po 20 minutách vytáhněte koření, případně cukrovou vodu slijte a přidejte k ní meruňky. Vraťte na plotnu, přidejte šťávu z citronu a kyselinu, přiveďte k varu a nechte vařit 5 minut. Poté meruňky rozšťouchejte šťouchátkem na brambory, nebo lépe pomixujte tyčovým mixérem. Připravte si sítko a naběračkou sirup přeneste do horkou vodou vypláchnutých láhví. Já mám nejradši ty z Ikea s tou zátkou, sirup se mi v nich nekazí, i když je pravda, že u nás nikdy dlouho nevydrží. Takže ke skladování mohu říct jen tolik, že po otevření uchovejte v lednici a než otevřete, tak třeba ve sklepě nebo ve špajzce, kde je aspoň trochu chládek.





Jak můžete vidět na první fotce, sirup je před zamícháním poměrně hustý, přecedila jsem jej jen přes sítko, mě osobně trochu meruňkové dužiny nevadí a po zamíchání stejně není v ústech cítit, je zřetelná jen tehdy, pokud sirup delší dobu stojí ve sklenici a dužina klesne na dno. Pokud vám to vadí, je zde cesta přecedit sirup přes plátýnko, to potom není tak hustý. Jen si dávejte pozor, abyste jej neměli vyprané v nějakém voňavém pracím prášku či aviváži, sirup je horký a během procesu ze z plátýnka zbytek chemikálie ještě do sirupu pěkně vypere. Bohužel mluvím z vlastní zkušenosti, tak jen tak pro info :D.

Jestli se někdy v této době ocitnete před sonnentorovským sortimentem, určitě zaměřte svůj zrak na koření v pyramidkách, které se prý na pultech už moc neohřeje. Já jej používám už dlouho, pekla jsme s ním rybu a vařila vývar a strašně se mi líbí, jak krásně čerstvě směs v pyramidce voní. Nejlepší směs je asi ta s názvem Kompoty a zavařeniny, tu jsem dávala i do moštu, na něj najdete recept tady a taky do kompotů, ale obojí jsou spíše podzimní záležitosti. Pokud se ke koření nedostanete, neváhejte si do kousku plátýnka zabalit vlastní kompozici.




Krásné slunné dny! A nezapomeňte si je náležitě užít, za chvíli tu máme opět zimu 😄

Lucka




Žádné komentáře:

Okomentovat