pondělí 22. října 2018

Hrušky s bílou čokoládou


Tak a je tu další podzimní recept, takový nedělní odpolední. K čaji o páté. Kavárenský koláč s jablky je asi všem známý, a je tak výborný, že ho asi jen tak něco neporazí. Napadlo mě udělat alternativu s hruškami, potom, co jsem je dostala od babičky ze zahrádky a bylo mi líto je nějak rozumně nevyužít. Jak už jsem avizovala v článku o čokoládovně Zotter, nakoupila jsem zde menší zásobičku, takže mě napadlo spojit hrušky s bílou čokoládou. Experimentovala jsem i dále, a ve smetaně jsem vyluhovala pyramidku koření na kompoty a zavařeniny, kterou jsem již použila v jiných receptech, jako byl např. Jablečný mošt, Broskvový sirup a také Meruňkový sirup. Efekt vyluhování koření či lístků čaje v něčem tekutém na poli pečení je dobrý nápad, jak experimentovat s chutí výsledných produktů. Pamatujete, jak jsme vyluhovali černý čaj ve smetaně při přípravě panna cotty? No tak přesně o tom mluvím. Ti, kteří už mě tak trochu znají, vědí, že mám ráda výrazné chutě jídel, kdy koření s ostatními ingrediencemi hrají labužnický koncert. Pokud vás vaření a pečení baví, nespokojte se s ničím, co vám jakž takž chutná, ale buďte nároční, připravte si jídlo klidně několikrát a zkoušejte. 
Při této příležitosti si můžete udělat sladké těsto, kterému se po francouzsku říká Pâte sablée. Je s vejcem, cukrem, vanilkou a recept je od samotné Julie Childové, tak mu můžete věřit. Zvolila jsem ho namísto klasického křehkého těsta, které se nesladí, a myslím, že se k hruškám s bílou čokoládou hodí.
A teď? Teď ten koláček prosím!



Ingredience na koláč o průměru 23 cm:

Těsto:

190 g hladké mouky
3 lžíce cukru krystal
míň, než polovina lžičky prášku do pečiva z vinného kamene
105 g másla
1 vejce rozšlehané s 1 lžící vody
voňavý vanilkový cukr
volitelné: lžička skořice

Náplň:

500 g hrušek (vychází to asi na 4 hrušky)
100 ml smetany ke šlehání
koření (buď v pyramidce, nebo hřebíček a badyán...)
2 vejce
50 g hladké mouky
30 g bílé čokolády
30 g třtinového cukru

Postup:

Na těsto smíchejte mouku, cukr, máslo a vanilkový cukr. Prsty máslo rozmělněte na kousky o velikosti hrášku a vytvořte tak těsto připomínající drobenku. Přidejte vejce a co nejrychleji těsto vytvarujte do koule. Položte na pomoučený vál nebo pracovní plochu. A nyní: vždy si vezměte asi dvě lžíce těsta a hranou dlaně těsto hněťte a natahujte po vále. Že už je hotovo, poznáte tak, že je těsto celistvé a hebké na dotek. Tímto způsobem se máslo dokonale spojí s moukou a těsto je připravené k dalšímu použití. Vypadá to jako nějaká náramná a zdlouhavá práce, ale celé to netrvá déle než 10-12 minut. Těsto opět zformulujte do koule a dejte na dvě hodiny do lednice.






Mezitím nakrájejte hrušky na 1/4 a každou 1/4 na tenké plátky. Dejte do mísy. Připravte si těsto na přelití ovoce. Dejte smetanu do rendlíčku a vhoďte koření či vložte pyramidku a na středním plameni ji zahřejte. Kontrolujte, aby se nepřipálila a sem tam promíchejte a nechejte zahřívat aspoň 10 minut, ideálně 15-20, aby se chuť koření rozvinula.

Poté sejměte z plotny a vložte čokoládu. Počkejte 2-3 minuty a promíchejte dohladka. Přidejte cukr, mouku a vejce. Opět promíchejte.

Troubu rozehřejte na 190 °C.

Vytáhněte těsto a vyválejte tak, aby se vešlo do formy. Nejlépe jde vyválet přes potravinovou fólii. Pod těsto vložte váleček a delší nůž, tak jde těsto dobře přenést do formy. Těsto ve formě zatlačte do krajů a zbytky těsta na krajích ořežte.

Poklaďte na něj hrušky do kruhů, jednotlivé měsíčky se musí přes sebe překrývat. Polijte je směsí s čokoládou a voňavou smetanou. Pečte 18-20 minut, těsto by mělo zezlátnout. Před krájením nechte mírně vychladnout a můžete ozdobit čepičkou zakysané smetany a poprášit skořicí.


Moje trouba je pěkně tvrdohlavá a peče jak se jí zachce, omluvte prosím tmavší stranu koláče
Dobrou barevnou podzimní chuť :-)

Lucka













Žádné komentáře:

Okomentovat